Thursday, March 19, 2009

Letak atau tidak

Isu terbaru yang kini hangat diperkatakan menjelang pemilihan Parti UMNO ialah mengenai kes Ketua Menteri Melaka Mohd Ali yang dilarang bertanding apabila Lembaga Disiplin membuat keputusan melarang beliau bertanding jawatan Timbalan Presiden kerana didapati terlibat dengan politik wang.
Pelbagai pihak tidak kira dalam komponen BN dan pembangkang memberi pelbagai reaksi. Dari sudut lain kita dapat melihat kesungguhan parti UMNO untuk mengembalikan semula intergriti parti yang tercalar teruk sebelum ini. Dalam soal ini kita melihat Parti UMNO serius untuk membendung gejala politik wang dalam parti yang kini menjadi barah dan menunggu masa sahaja akan meletus.
Bagaimanapun soalnya di sini ketelusan untuk membanteras gejala politik wang ini benar-benar serius atau hanya bermusim menjelang pemilihan parti sahaja masih diragui. Jika benar UMNO serius untuk mengatasi wabak ini, saya rasa ini sesuatu yang bagus bagi meraihkan kembali keyakinan rakyat kepada parti ini. Namun sejauhamana keberanian membendung gejala ini masih belum kelihatan kerana tindakan ini tidak menyeluruh dan seakan-akan dilihat hanya memilih golongan tertentu sahaja.
Bagi pihak pembangkang pula, Mohd Ali perlu meletak jawatan kerana pemimpin yang terpalit dengan politik wang atau dalam kata lain rasuah harus bertanggungjawab kerana kredibilitinya sudah hilang apabila disabitkan dengan kesalahan tersebut. Dr Mahathir sendiri berpendapat Mohd Ali patut meletakkan jawatan kerana dia didapati bersalah terlibat dalam politik wang. Jadi soalnya Mohd Ali perlu meletakkan jawatan atau tidak masih menjadi persoalan. Timbalan Perdana Menteri, Najib menjelaskan Mohd Ali hanya dilarang bertanding tetapi masih kekal sebagai Ketua Menteri Melaka.
Jika diikutkan logik akal apabila seseorang pemimpin terlibat dengan skandal yang menggugat kredibilitinya seharusnya beliau bertanggungjawab sepenuhnya atas tindakan yang dilakukan. Banyak pemimpin sebelum ini apabila melakukan kesalahan mereka mengambil tindakan meletak jawatan. Bukan di Malaysia sahaja malah pemimpin di dunia juga bertindak serupa bagi menjaga imej parti bukan atas kepentingan diri sendiri. Jika beliau enggan meletakkan jawatan kerana beranggapan beliau tidak bersalah masih belum kuat untuk meraih kembali kepercayaan rakyat.
Rakyat akan mempersoalkan ketelusan parti UMNO sama ada serius untuk membanteras politik wang atau sekadar angan-angan tahi ayam. Rakyat tentu akan mempersoalkan mengapa seorang pemimpin disabitkan kesalaha politik wang masih boleh menjalankan tugas sedangkan beliau bersalah. Dalam hal ini seolah-olah melihatkan UMNO menggalakkan politik wang . Hanya mengambil tindakan melarang tidak bertanding masih belum memuaskan hati rakyat kerana UMNO seperti mempertahankan pemimpin yang tercalar dek rasuah. Yang menjadi mangsa ejennya yang digantung keahlian sedangkan ketuanya hanya dikenakan tindakan larang bertanding. Rakyat tentu akan mempersoalkan atas dasar apa tindakan sedemikian diambil anak buah dikenakan tindakan ketua dilepaskan.
Mungkin UMNO masih belum lihat dari sudut ini. Jika benar mereka ingin mengembalikan kekuatan parti perkara yang dianggap remeh tidak boleh dipandang sebelah mata. Pandangan semua pihak perlu diambi kira. Rakyat kini bukan mudah diomong dengan kata-kata tanpa berlandaskan sebab musabab. Jika benar UMNO ingin kembali kuat dan mendapat kembali keyakinan rakyat kepada parti ini mereka harus ke depan dalam menanggani kemelut politik wang tanpa memilih bulu dan mengkambing hitamkan golongan tertentu bagi mencapai hasrat. Letak atau tidak jawatan Ketua Menteri terpulang pada diri beliau sendiri. Sebagai pemimpin beliau harus bertanggungjawab di atas segala tindak tanduk anak buahnya sama ada baik atau buruk.

No comments:

Kedamaian datang apabila hati tenang