Monday, March 17, 2008

Resepi Kejayaan Azali Azlan

"AKAL yang cerdik itu terletak pada perut yang lapar." Begitu pesan seorang ustazah yang menjadi ingatan buat pelajar yang mencipta rekod cemerlang Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2007, Azali Azlan, 18

Malah, pelajar yang memperoleh 20 1A dan 1 2A itu mengakui berpuasa sepanjang musim peperiksaan adalah tradisi keluarganya.
Pencapaiannya memang menakjubkan dan sukar dibayangkan bagaimana pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA) Yan, Kedah itu mengulang kaji setiap mata pelajaran yang diambil dan tekanan yang dihadapinya.

Renungan Bersama

"Akal yang sihat daripada badan yang sihat". Jika kita lihat, remaja ini sama seperti remaja lain. Malah dia sendiri mengakui dia bukan seorang ulat buku. Akal yang sihat daripada badan yang sihat adalah kata-kata yang bertepatan dengan apa yang ada pada diri Azali. Dia mengakui dia juga bersukan. Dia juga mengambil makanan tambahan mengikut cara islam iaitu kurma, susu dan madu ketika musim peperiksaan. Jadi marilah kita sama-sama renungkan. remaja ini bukanlah seorang yang luar biasa. bukan seorang yang benar-benar genius. Tetapi kenapa dia boleh mencapai kejayaan ini. cuba anda renungkan bersama-sama. Adakah kita tidak boleh menjadi sepertinya. Di mana ada kemahuan di situ ada jalan. Kita semua pun boleh jadi seperti Azali andai kita ada sifat atau kegigihan sepertinya. Jika minda kita sihat, badan kita sihat, Insyaallah Akal kita dapat menerima apa yang kita pelajari. Ucapan tahniah buat adik Azali Azlan kerana kejayaan dalam SPM.

1 comment:

Nurain Bujang said...

orangnya boleh tahan hensem... Alhamdulillah semoga dia berjaya lebih cemerlang di masa akan datang. Insya Allah...

Kedamaian datang apabila hati tenang