Sunday, August 16, 2009

Apa Jasa Pas!!!!

Apabila seorang menteri yang berkata begini “Contohnya Pas, sudah 19 tahun memerintah Kelantan, apa jadi dengan orang Melayu? Kemiskinan paling tinggi. Projek pembangunan? Kerajaan Pusat yang buat. Jalan raya? Kerajaan Pusat yang buat. Masjid? kerajaan pusat yang buat. Jadi, apa
yang mereka (Pas) buat?. Hendak ketawa dan geli hati. Percakapan ini dikeluarkan oleh seorang yang bertaraf menteri tetapi percakapannya tidak melambangkan beliau seorang menteri.
Beliau bukan sekadar menteri malah Naib Presiden UMNO iaitu Datuk Seri Mohd Shafi-e Apdal yang mempersoalkan apa yang Pas lakukan untuk memperjuangkan agama dan bangsa.
Geli hati apabila memikirkannya kerana hendak kata tidak sekolah mestilah sekolah kalau tidak takkanlah boleh menjadi menteri tetapi jawapannya macam tidak bersekolah. Bukan maksud saya hendak menghina tetapi cuba teliti balik apa yang dikatakannya. Apakah dengan sekadar membina masjid kita dikatakan sudah membela Islam. Persoalan buat apa dibina masjid jika sekadar menjadi tumpuan tatapan bukan untuk diimarahkan seperti masjid kristal. Apa yang penting ialah bukan soal bina masjid atau tidak sebab itu memang menjadi tanggungjawab pemerintah tetapi soal membangunkan rohaniah dan menyalurkan roh Islam itu yang penting.
Itu yang dilakukan kerajaan Pas di Kelantan untuk pengetahuan Pak Menteri. Itu lebih penting dari segi pembangunan material. Apa guna banguna mencakar langit, masjid disulam emas tetapi akhlak rakyatnya rosak tanpa panduan hidup kerana pemimpinnya kemaruk membina bangunan hingga terlupa hendak membina aspek rohaniah dan menyuburkan jiwa Islam kepada rakyatnya. Maka lahirlah zina, anak luar nikah, seks beban, hiburan melampau, rempit.
Sebab apa semua ini terjadi kalau bukan kerana pemimpin gila bina bangunan tanpa sedar mengabaikan tanggungjawab yang lebih penting iaitu membina sahsiah rakyatnya yang berakhlak. Jadi dalam soal ini tidak timbul Pas tidak memperjuang agama malah Pas lebih ke depan dalam soal ini. UMNO mendabik dada mengatakan mereka memperjuangkan agama tetapi apa yang mereka lakukan untuk memperjuangkan agama. Sistem tulisan Jawi siapa yang hapuskan sudah lupakah mereka. Apabila Pas Kelantan ingin laksana Hudud yang merupakan Undang-undang Islam dan bukan ciptaan siapa yang menentangnya.
Mereka hanya mengatakan memperjuangkan Islam berdasarkan kepentingan sahaja iaitu ambil sedikit-sedikit yang mana memberi keuntungan kepada parti.
Berbalik soal hukum hudud, beliau bertanya mana hukum hudud di Selangor. Pak Menteri ini tahu atau buat-buat tidak tahu atau memang tidak tahu. Negara kita ada sistem. Jikalaun kerajaan negeri meluluskan sekalipun undang Hudud sudah tentu puak ini menentang kerana Kerajaan Pusat yang berkuasa seperti berlaku kepada kerajaan negeri Kelantan sehingga sanggup hendak di bawa ke mahkamah.
Jadi fikirkanlah inikah pemimpin yang bercakap tanpa memikirkan dahulu benar atau tidak apa yang diutarakannya. Jangan nanti dikatakan bodoh sombong. Kalau tidak tahu bertanya kepada yang lebih arif bukannya bercakap tanpa ada asas yang hanya akan menampakkan kelemahan diri sendiri.
Soal kemiskinan pula sudah lupakah mereka sewaktu Pas mengambil alih Kelantan berapa banyak hutang yang terpaksa ditanggung Pas dan mereka tetap membayarnya. Apakah di negeri yang diperintah BN tidak ada kemiskinan sedangkan hakikatnya di negeri yang dterajui mereka juga masih ramai yang miskin tetapi tidak dihebahkan bagi menutup kelemahan sendiri.

No comments:

Kedamaian datang apabila hati tenang