Saturday, August 29, 2009

Siapa dalang isu kuil






Siapa jadi dalang dalam soal ini. Benarkah majoriti yang berarak membawa kepala lembu ke bangunan Setiausaha Kerajaan (SUK) bagi membantah pembinaan kuil Hindu di Seksyen 23 Shah Alam semuanya penduduk atau ada dalang di sebalik semua itu.
Bagi Exco Selangor, Rodziah Ismail beliau mendakwa mereka yang terlibat adalah ahli UMNO dan hanya sebilangan kecil sahaja melibatkan penduduk kampung.
Jika benar ia didalangi UMNO maka mereka seolah-olah bermain dengan api dan bertindak melampaui tamadun dengan membawa kepala lembu bagi menunjukkan kejagoan yang sudah uzur menunggu dikafankan.
Sepatutnya sebagai orang yang bertamadun soal melibatkan kaum seharusnya ditangani secara berhemah menggunakan akal fikiran manusia dan bukan bertindak seperti tidak bertamadun.
Harap perkara ini diselesaikan segera kerana kita tidak mahu pergaduhan antara kaum tercetus lagi.
Lembu yang tidak bersalah pula menjadi korban tidak pasal-pasal jadi bahan tatapan orang ramai. Kalau lembu boleh bercakap sudah lama puak-upak yang menggunakannya dimaki hamun. Menyeksa haiwan walaupun sudah tidak bernyawa ditegah dalam Islam kerana ia juga makhluk ciptaan Allah.
Banyak lagi cara boleh dilakukan untuk menunjukkan cara protes dan gunakan ia sesuai dengan zaman sekarang. Jangan pula kita kembali ke belakang sedangkan kita sudah ditertawa di luar sana melihat gelagat rakyat Malaysia.

No comments:

Kedamaian datang apabila hati tenang