Thursday, September 10, 2009

Kartika disebat selepas Hari Raya


Selepas kes sebat yang tertangguh hingga mendapat liputan meluas akhirnya Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP) bersedia meneruskan hukuman sebat ke atas seorang model sambilan, Kartika Sari Dewi Shukarnor, 32, selepas Hari Raya Aidilfitri ini.
Pengarah JAIP Datuk Abdul Manan Abdul Rahman berkata pelaksanaan hukuman itu bagaimanapun bergantung kepada semakan Panel Rayuan Mahkamah Tinggi Syariah Kuantan yang dijangka selesai selepas hari raya ini.
Dalam isu sebat ini pelbagai pihak memberi komen mereka sehingga ada yang simpati mengecam kartika hingga ada yang mempersoal keturunannya yang dikatakan bukan warganegara Malaysia. Semuanya hanya berdasarkan namanya sahaja. Namun keluarganya pantas menolak tohmahan itu dengan menyatakan mereka keturunan Ngah Ibrahim di Perak.
Mungkin sebatan selepas raya ini juga boleh dikatakan hadiah kepada Kartika yang menyesal dengan perbuatannya dan bersedia menerimanya. Sikapnya ini harus dipuji dan bukan dicemuh kerana ia mahu mengikut hukum yang diajar dalam Islam.
Mereka yang mempersoal hukuman itu dan minta Kartika membuat rayuan jelas mereka jahil agama dan tidak tahu keadilan di sebalik hukuman sebat itu jika benar ia dilaksanakan mengikut ketetapan yang ditetapkan dalam Islam.
Hendak menyebat orang bukannya hentam krono tetapi ada landasan yang ditetapkan dalam Islam yang mesti dipatuhi keran jika tidak si penyebat akan dianggap bertindak zalim.
Namun sedihnya di negara kita penyebat untuk golongan ini masih tidak ada tetapi undang-undangnya ada itu yang memusykilkan kita semua. Umpama bina kapal tetapi tidak ada nakhoda dan anak kapalnya. Yang ada hanya kapal sebagai tatapan umum tetapi tidak boleh digunakan kerana tidak ada yang pakar mengemudinya.
Begitu jugalah dalam soal kartika ini undang-undang ada tetapi tukang sebat masih tidak ada. Mungkin ini yang menyebabkan ia tertangguh dahulu hingga meninggalkan kesan emosi kepada Kartika.
Dari satu sisi kita dapat lihat sebenarnya undang-undang syariah di negara kita masih belum dikuatkuasakan sepenuhnya dan masih banyak lubang-lubang yang perlu ditampal bagi memperkasakan undang syariah.
Lubang-lubang ini terjadi kerana pemimpin kita yang lebih mengagungkan undang-undang barat dan mengetepikan undang Islam yang hanya diberi fungsi menghukum orang melakukan maksiat, berjudi, minum arak, cerai, fasakh dan sebagainya di mana fungsinya terbatas.
Sedangkan undang Islam itu lebih adil daripada undang buatan manusia.
Cuba kita ambil contoh hukuman gantung dengan pancung. Bagi menunjukkan keadilan Islam mereka yang dihukum bunuh akan digunakan cara pancung. Bagi sesetengah orang yang tidak menyelidiki tujuan pancung itu dilakukan akan berfikir ia kejam. Tetapi hakikatnya pancung itu lebih baik kerana ia tidak menyeksa si kena hukum berbanding gantung yang jelas menyeksa mereka sebelum menemui ajal. Berbanding dengan hukuman pancung yang tidak memberi kesakitan yang dirasai mereka sebelum menemui ajal.
Namun kerana minda kita terasuh dalam acuan barat menyebabkan kita melihat undang-undang ini lebih berkesan menangani masalah jenayah. Namun hakikatnya jenayah, maksiat, gejala sosial saban hari semakin meningkat.
Kita hanya tertumpu kepada kes Kartika sahaja sedangkan di luar sana masih banyak lagi kes sama yang tidak didedahkan dan kebanyakannya anak bangsa Melayu sendiri.
Jadi kes ini diharapkan tidak akan terhenti di sini sebaliknya bongkarkan lagi mereka yang terlibat dan jangan pilih kasih dalam soal ini. Jabatan agama Islam perlu tegas menanggani masalah ini agar kita tidak dianggap penakut untuk mencegah kemungkaran. Akibat membutakan matalah ramai di luar sana yang semakin sesat dan asyik dalam dunia barat yang melemahkan Islam. Jadikan kes Kartika sebagai pengajaran dan bukan mencacinya sebaliknya berikan semangat kerana mereka yang insaf lebih mulia daripada yang berlagak baik tetapi dalamnya hancur.

No comments:

Kedamaian datang apabila hati tenang