Thursday, June 18, 2009

1belia 1Malaysia pula diperkenalkan

Bagi mencapai gagasan 1Malaysia maka Kementerian Belia dan Sukan telah memperkenalkan konsep ‘1 Belia 1 Malaysia’ agar belia bersama mencapai hasrat tersebut.
Timbalannya Datuk Razali Ibrahim menyatakan konsep yang diperkenalkan ini memberi penekanan kepada nilai-nilai patriotik, kekitaan, integrasi dan perpaduan dalam semua program dan aktiviti kementerian tanpa mengira kaum, keturunan dan latar belakang.
Dari satu segi kelihatan tinggi hasratnya tapi dari segi yang lain saya masih berasa sangsi keberkesanannya. Manakan tidak selama ini kita sering diperdengarkan dengan pelbagai konsep oleh pemimpin dan konsep itu turut lenyap apabila pemimpinnya sudah tidak ada lagi. Konsep Islam Hadhari oleh Pak Lah juga sudah tidak diperkatakan lagi. Kini timbul pula konsep 1Malaysia rakyat diutamakan, Pencapaian didahulukan oleh Najib. Apakah konsep ini akan turut menerima nasib sama apabila Najib bersara nanti. Rasanya mungkin kerana setiap yang baru pasti mempunyai idea yang baru. Begitu juga 1Belia 1Malaysia ini takut ia hanya sekadar slogan semata-mata. Pengisiannya tidak ada ke mana-mana. Masih berada pada tahap yang sama. Apa yang dimaksudkan 1belia 1Malaysia jika hanya menekankan aspek fizikal tetapi tidak spiritual. Akhlak belia kita kita kini rosak kerana kurangnya aspek spiritual yang ditekankan dalam diri mereka. Maka timbul gejala sosial yang terjadi hari ini hingga sukar dibendung. Budaya merempit, dadah, gay, lesbian dan banyak lagi yang sukar dibendung tetapi kita sibuk memikirkan pelbagai slogan yang tidak memberi kesan langsung. Tengok sahaja slogan Tak nak merokok. Tidak ke mana pun, Orang tetap membeli rokok. Jika sudah tahu rokok membahayakan kesihatan kenapa tidak dilarang supaya rokok tidak dijual. Ini baru dikatakan tindakan untuk mengatasi masalah rokok. Sekadar kempen dan tayangan video masih belum menunjukkan tanda orang berhenti rokok sebaliknya bertambah orang merokok di Malaysia.
Dari satu segi penekanan konsep 1Belia 1Malaysia pada saya memang bagus tetapi cuma ia perlu dilaksanakan dengan sebetulnya dan bukannya hanya main tangkap muat dan sambil lewa. Akhirnya belia tidak ke mana dan masih berada pada takuk yang lama.

No comments:

Kedamaian datang apabila hati tenang