Sunday, June 7, 2009

Stadium runtuh: sedih, memalukan

Kejadian bumbung Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin yang gah tiba-tiba runtuh menyembah bumi pada pagi Selasa, 2 Jun 2009, tepat jam 9.30 pagi mengemparkan negara dan suatu yang tidak dijangka.
Apapun jika sudah ketentuan Allah tiada siapa yang dapat menghalanganya daripada runtuh.
Rata-rata kita semua pasti terkejut tetapi tidaklah terkejut beruk kalau ada pun hanya beberapa kerat sahaja. Mana tidaknya bangunan yang bernilai RM292 juta baru setahun siap, dirasmikan Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin pada 10 Mei 2008 serta menjadi lokasi utama Sukan Malaysia (Sukma) XII sekelip mata bumbungnya ranap tanpa sebab yang pasti. Hendak dikatakan berlaku gempa bumi mustahil kerana Malaysia berada diluar lingkaran kawasan bencana alam seperti gunung berapi, gempa bumi dan sebagainya. Walaupun kadangkala terasa juga gegaran dari negara jiran tetapi tidaklah sampai dapat meruntuh bangunan yang berdiri kukuh.
Bagi saya hal ini perlu dibongkar dan SPRM perlu bertindak menyiasat punca berlakunya tragedi ini. Hal ini bukan gurauan tetapi perlu disiasat agar rakyat mengetahui puncanya. Rakyat ingin tahu salah siapa dan apa yang menyebabkanya runtuh semikian rupa. Nasib baik ketika kejadian tidak ada acara diadakan jika tidak pasti ratapan tangisan akan berkumandang di Terengganu. Alahai nasib-nasib macam semacam satu wabak pula. Negara lain sibuk dengan wabak penyakit negara kita sibuk wabak runtuh. Yang hendak diruntuh teruntuh sendiri yang tak nak diruntuh turut teruntuh sendiri. Macam-macam hal pelik ajaib terjadi di Malaysia sekarang ini. Cuma yang runtuh kali ini bukan durian runtuh tetapi bangunan runtuh. Apa yang terjadi mungkin disebabkan oleh perkara di bawah ini. Tidak pelik tetapi mustahil

No comments:

Kedamaian datang apabila hati tenang