Friday, June 12, 2009

Apa yang diingini oleh Sis

SIS tetap perjuang hak wanita Islam
KUALA LUMPUR 11 Jun - Sisters In Islam (SIS) tetap meneruskan perjuangan untuk menuntut keadilan dan kesaksamaan hak bagi wanita Islam walaupun berhadapan dengan pelbagai kontroversi.
Pengurus Kanan SIS, Maria Chin Abdullah berkata, pihaknya akan tetap berpegang kepada prinsip memperjuang dan mendapatkan hak yang sepatutnya jadi milik wanita Islam.
Beliau menegaskan, SIS adalah jenama yang sah dan tidak ada kaitan sama ada didaftar di bawah Akta Pertubuhan atau Akta Syarikat.
"SIS sepatutnya dinilai menerusi kerja-kerja kebajikan yang telah dilakukan dan pihak yang tidak memahami aktivitinya dijemput mengadakan dialog dengan kami," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.
Maria berkata demikian ketika menjelaskan kenyataan Ahli Parlimen, Parti Keadilan Rakyat (PKR) Zulkifli Noordin yang mahu Pesuruhjaya Syarikat menghentikan SIS menggunakan perkataan Islam pada namanya. Sumber utusan

Saya sendiri masih tidak faham apa sebenarnya yang ingin diperjuangkan oleh Sis yang inginkan kesamarataan wanita Islam. Adakah selama ini mereka wanita ditindas dan adakah Islam tidak mengangkat martabat mereka. Setahu saya, Islam mengangkat martabat Wanita berada di tempat yang mulia. Jika tidak masakan dikatakan syurga di bawah tapak kaki ibu. adakah itu belum cukup lagi wanita diagungkan dan berada di kedudukan yang mulia. Banyak sebenaranya lagi bukti Islam memberi hak sama rata kepada wanita yang rasanya kita semua sendiri ketahui dan tidak perlu disebut di sini
Maka persoalannya hak yang bagaimana lagi ingin diperjuangkan. Hak apa yang sebenarnyan diingini dan untuk apa hak itu dipenuhi. Semua ini Sis perlu menjawabnya. Jangan memperjuangkan hak atas rasa kepentingan diri sendiri tanpa memikirkan keperluan menuntut hak yang didakwa tidak mendapat kesamarataan.
Jika mereka mendakwa masih belum mendapat kesamarataan yang diingini sama jualah mereka seolah-olah mengatakan Islam itu menyekat kebebasan wanita dan tidak mengangkat martabat wanita.
Apa pun jawapan ini ada pada mereka sendiri yang memperjuang hak-hak wanita. Islam itu sudah lengkap yang memberi keadilan kepada semua umatnya. Yang membezakan kita bukan jantina, bukan warna kulit, bukan pangkat tetapi amalan ketika kita hidup.
Fikirkan-fikirkanlah. Bagi yang beragama Islam wanita yang bergelar Isteri solehah d syurga nanti akan menerima ganjaran yang tidak ternilai harganya. Mereka ini akan menjadi ketua bidadari kepada suaminya. Inilah kemulian yang diberikan kepada wanita yang sesungguhnya diangkat martabatnya di sisi Islam.
Jangalah kita mengikut pemikiran barat yang inginkan kesamarataan yang jauh menyimpang dari agama.
Adil itu sendiri perlu difahami maksudnya sedalam-dalamnya. Kita ambil contoh kasut yang mahal dan kopiah yang murah. Jika diikut adil maka kopiah seharusnya diletakkan di kaki dan kasut di kepala. barang murah tentulah di kaki dan yang mahal di letakkan di tempat yang tinggi tetapi dalam soal ini lain.
Hal ini kerana sifat keadilan yang diajar dalam Islam maka kasut itu seharusnya berada di tempat yang sebetulnya walau mahal mana harganya.

No comments:

Kedamaian datang apabila hati tenang