Monday, June 15, 2009

Penangan lilit kepala



Dewan Rakyat bikin gempar lagi apabila mengarahkan Ahli Parlimen Bukit Gantang yang baru, Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin keluar Dewan hanya selepas 10 minit mengangkat sumpah di Dewan Rakyat.
Perintah ini dikatakan berpunca rasa tidak puas hati Yang Dipertua Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia kerana Nizar dikatakan menjadi punca beberapa ahli Parlimen pembangkang memakai lilit kepala dengan perkataan ‘Bubar DUN.’
Macam-macam terjadi sekarang ini. Masalah rakyat belum selesai Ahli Parlimen pula buat hal. Rakyat yang memerhati hanya mampu geleng kepala. Isu Perak memang dah ketentuannya begitu. Apa yang penting sekarang ahli politik perlu memikirkan masalah rakyat. Itu yang menjadi keutamaan. Biarlah sekarang puak ini berasa mereka menang tetapi jika anda berada di pihak yang benar pilihan raya ke-13 akan menjadi milik anda. Tetapi itupun kalau anda betul berjuang kerana rakyat bukan hendakkan pangkat dan pengaruh. Apa yang penting utamakan masalah rakyat. Rakyat yang memilih ahli Parlimen dan rakyat juga yang boleh menjatuhkan ahli Parlimen. Jangan cemarkan lagi Dewan Rakyat dengan perkara-perkara yang tidak membina dan memberi manfaat kepada rakyat dan negara. Negara di luar sana sedang sibuk menangani krisis ekonomi sebaliknya negara kita tidak habis berpolitik. Takkan lah hendak jadi makan politik, tidur politik, cakap politik, jalan politik. Bak kata semuanya politik. Kalau macam itu sampai bila hendak mendengar rintihan rakyat. Sudahlah hentikan polemik ini kembali tumpukan kepada tugas membangunkan negara. Fikirkan suara dan tangisan rakyat yang sedang menunggu wakil rakyat datang mengambil tahu. Bukannya hanya datang apabila ada majlis. Contohilah bagaimana Saidina Umar Al-Khatab menjalankan tanggungjawabnya sebagai pemimpin. Tidak kiralah parti mana pun sama ada BN, Pas, PKR, DAP. Hentikanlah caka-cakap politik. Ini bukan masa berpolitik tetapi masa menabur jasa kepada rakyat yang memilih anda.

1 comment:

anntaj said...

anntaj-rakyat biasa
:)

Kedamaian datang apabila hati tenang