Saturday, June 13, 2009

Dakwa datuk terlibat rasuah MRR2

PUTRAJAYA 12 Jun – Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) perlu mengambil tindakan ke atas dua ahli UMNO bergelar Datuk yang disyaki terlibat dalam kes rasuah pembinaan projek Lebuh Raya Lingkaran Tengah 2 (MRR2).
Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor yang mengesahkan siasatan ke atas kedua-dua ahli parti itu, mahu imej UMNO dibersihkan.
‘‘Kita tak nak ahli yang memburukkan imej parti. Kalau mereka kena dakwa, kita ikut prosedur biasanya kita akan gantung jawatan yang mereka pegang, itu kita akan lakukan.
‘‘Tapi SPRM kena ambil tindakan (terlebih dahulu), parti juga akan ambil langkah serupa seperti dilakukan ke atas Datuk Norza Zakaria dan Datuk Suhaili Abdul Rahman serta dua lagi pemimpin UMNO dari Seremban dan Perlis,” katanya kepada pemberita di sini hari ini.
Semalam, Pengarah Siasatan SPRM, Datuk Mohd. Syukri Abdull mengesahkan siasatan ke atas dua lelaki bergelar Datuk telah siap dan sudah diserahkan kepada Bahagian Pendakwaan.
Siasatan mengenai penyelewengan projek tersebut dijalankan selepas media pada Ogos 2004 mendedahkan mengenai keretakan MRR2 yang tidak selamat digunakan.
Mengulas lanjut pembabitan kedua-dua ahli UMNO itu dengan kes rasuah, beliau berkata, UMNO tidak wajar dipersalahkan jika perbuatan itu dilakukan oleh mana-mana ahlinya.
‘‘Macam kita buka satu tin jus atau susu, apa ada dalam tin kita tak tau tapi dari luar kita tahulah ia tin susu, mungkin kandungannya itu busuk atau tak baik, kita tak tau. Sumber utusan


Baguslah kalau mereka diambil tindakan. Walaupun belum terbukti mereka terlibat tetapi SPRM perlu bertindak agar mereka tidak dipersoal kelak. Tambahan pula mereka ahli UMNO yang kini rakyat sudah ditanam dalam minda mereka orang UMNO mesti main rasuah. Harap selepas ini SPRM bertindak dengan betul bagi menjaga imej badan ini agar tidak tercemar.
Projek itu bukannya projek jambatan kayu tetapi melibatkan kos yang tinggi. Rakyat perlu tahu mengapa projek yang menelan kos tinggi boleh timbul masalah walaupun baru dipakai. Kesudahannya duit rakyat digunakan lagi untuk membaik pulih semula MRR2.
Kalau mereka terbukti bersalah jangan didiamkan sahaja sabitkan kesalahan mereka. Jangan nanti fail siasatan hilang atau dibangkul sampahkan setelah ia kembali reda. Ingat rakyat mahu keputusan yang tidak memihak kepada sesiapa. Tidak kira mereka dari parti mana andai kata salah mereka tetap salah.
Islam tidak melihat kedudukan dan pengaruh dalam menyabitkan kesalahan orang. Jadi sebagai orang Islam diharapkan pegawai SPRM yang beragama Islam jalankan tanggungjawab anda sebaik mungkin. Ingatlah di dunia ini jika anda melepaskan orang yang bersalah pasti di akhirat kelak anda akan ditanya, dan ketika itu ingatlah mulut tidak dapat berbicara tetapi anggota badan lain yang akan menjawabnya.
Kembalikan integriti SPRM agar tidak dicemuh lagi.

No comments:

Kedamaian datang apabila hati tenang