Sunday, June 7, 2009

Bahana bahasa singkatan dalam SMS


Zaman teknologi sekarang yang kian pesat membangun turut memberi kesan kepada manusia malah bahasa itu sendiri. Kemunculan telefon bimbit dan keadaan yang mendesak masyarakat hari ini untuk bergerak pantas turut dialami bahasa itu sendiri terutama bahasa Melayu yang cuba dibincangkan dalam penulisan ini.
Saya tertarik untuk membincangkan persoalan ini apabila ada yang bertanya kepada saya, apa akan terjadi kepada bahasa Melayu apabila sistem pesanan ringkas (SMS), budaya sembang di internet (Chatting) yang sering menggunakan singkatan dalam penulisan. Dalam soal ini semuanya terjadi seperti yang dikatakan tadi iaitu keperluan manusia untuk bergerak pantas sehingga menimbulkan gaya penulisan baru yang singkat, ringkas dan padat tanpa memikirkan nahunya, struktur ayatnya sama ada betul atau salah.
Saya ingin cuba mengaitkan persoalan ini dengan satu contoh lain yang hampir sama tetapi berbeza konteksnya. Kita ambil contoh hari ini di pasaran terdapat pelbagai makanan segera yang dijual bagi memudahkan mereka yang kesuntukan masa untuk memasak. Sebut sahaja masakan apa yang kita ingin masak pasti ada bungkusan segera atau makanan dalam tin yang disediakan untuk memudahkan kita memasaknya. Kita ambil contoh mudah, mereka yang ingin memasak ayam masak merah kini hanya boleh membeli makanan yang sudah siap dimasak. Kita hanya perlu balik ke rumah dan memanaskannya semula untuk dimakan. Mudah, ringkas dan senang dimasak tanpa perlu membeli bahan-bahan yang diperlukan untuk memasak ayam masak merah. Semua ini terjadi kerana keperluan mendesak untuk kita bergerak pantas seiring kepesatan dunia.
Namun cuba kita lihat, adakah sama rasanya masakan yang dipanaskan dengan masakan yang dibuat sendiri. Jawapan sudah tentu tidak sama. Masakan yang panas sudah tentu hilang rasa keasliannya. Tidak sama seperti masakan yang dimasak sendiri. Berbalik kepada soal bahasa itu tadi. Begitu juga apa yang terjadi kepada bahasa kita. Kelihatan sama tetapi berbeza dan keaslian bahasa Melayu itu telah tercemar dan mungkin akan menghilangkan jati bahasa itu sendiri.
Ragam bahasa yang singkat, rojak dan bercelaru akhirnya akan merencatkan usaha-usaha memartabatkan bahasa ini yang sudah sedia terpinggir hanya menunggu masa disingkirkan dalam kamus hidup masyarakat Melayu. Tidak mustahil suatu hari nanti wajahnya, namanya orang Melayu tetapi bahasa yang dituturkannya tidak melambangkan seperti orang Melayu. Maka apa akan terjadi kepada bahasa Melayu?. Sudah tentu bahasa Melayu hanya akan menjadi bahan kajian yang di manuskrip untuk tatapan sebagai monumen sejarah seperti bahasa terdahulu yang sudah pupus.
Penggunaan singkatan yang keterlampauan ini melahirkan apa yang dikata bahasa slanga iaitu bahasa ciptaan sendiri yang difahami oleh golongan tertentu yang menciptanya. bahasa ini hanya dituturkan golongan tersebut dan bahasa yang dicipta mengikut taraf pendidikan mereka yang berbeza-beza. Semua ini terjadi seperti yang diperkatakan dari awal lagi iaitu kita semakin bergerak pantas dan bahasa pun turut bergerak pantas sehingga mengorbankan keaslian bahasa itu.
Buktinya cukup mudah sejarah telah membuktikan, Cuba kita bandingkan bahasa dahulu dengan bahasa yang ada sekarang. Bahasa Melayu Klasik ditulis panjang berbeza dengan bahasa Melayu moden walaupun apa yang hendak disampaikannya sama. Bagaimanapun dalam konteks ini walaupun keperluan untuk kita bergerak pantas tidak sepatutnya menjadi alasan untuk kita menulis singkatan dalam SMS dan ketika berbual di laman sembang. Jika dahulu seawal telefon bimbit dicipta sistem pesanan ringkas hanya terhad kepada 150 patah perkataan yang memberi alasan untuk kita menulis secara ringkas tetapi kini teknologi sudah kian berkembang dan kita sudah boleh menulis lebih daripada itu.
Paling dikhuatiri penggunaan bahasa singkatan ini akhirnya akan turut diadaptasi dalam tuturan kita seharian yang akhirnya akan melemahkan bahasa Melayu yang kaya dengan nilai-nilai sasteranya.
Pakar bahasa, Prof Dr Datuk Nik Safiah Karim pernah menceritakan keadaan di Amerika Syarikat satu ketika dulu apabila seorang guru mengeluh kerana tidak memahami perkara yang ditulis pelajarnya memandangkan bahasa digunakan tidak menyerupai bahasa Inggeris biasa.
Semua yang terjadi ini akibat budaya bahasa dalam teknologi mempengaruhi pengguna komputer dan telefon bimbit sehingga lahir satu generasi yang amat gemar perhubungan melalui cara ini kerana beranggapan ia lebih cepat, ringkas dan canggih.
Sedar atau tidak sebenarnya budaya ini mengakibatkan bahasa yang buruk, ejaan tidak betul serta sifat bahasa yang terlalu ringkas sehingga melanggar kemurnian dan keaslian bahasa.
Bagaimanapun ada satu sisi lain dalam soal ini apabila satu kajian telah dilakukan oleh seorang pensyarah tempatan.
Kajian Prof Madya Dr Supyan Husin daripada Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) ketika itu yang dibentangkan beberapa tahun lalu beranggapan, bahasa ringkas tidak boleh menggantikan bahasa Melayu rasmi, tetapi memungkinkan komunikasi jadi lebih pantas berdasarkan beberapa kategori bahasa.
Lima kategori singkatan yang boleh diterima pakai adalah singkatan lazim, singkatan gugur vokal atau konsonan, singkatan lazim kolokial, singkatan perwakilan bunyi dan singkatan kata ganda, sementara dua kategori lagi boleh mencemar bahasa.
Cuba kita bayangkan mereka yang sering menggunakan bahasa singkatan dalam Yahoo Messenger, GoogleTalk, MSN Messenger dan sebagainya akan memberi implikasi ketika menulis esei atau karangan ketika peperiksaan. Mungkin terdapat banyak kesilapan dan kesalahan yang dilakukan akibat pengaruh budaya bahasa singkatan yang akhirnya melahirkan pelajar lemah menguasai bahasa Melayu yang benar-benar Melayu.
Dalam soal ini sama-sama lah kita renungi dan dalami kerana sedar tidak sedar kita sendiri cuba melemahkan bahasa Melayu itu sendiri.

No comments:

Kedamaian datang apabila hati tenang