Saturday, June 13, 2009

Zaid sah sertai PKR


Akhirnya teka-teki mengenai kedudukan Bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Zaid Ibrahim yang dipecat daripada Umno pada Disember tahun lepas terjawab apabila beliau sah menyertai Parti Keadilan Rakyat (PKR).
Alasan Zaid mengapa beliau memasuki PKR adalah kerana percaya dan yakin dengan perjuangan parti itu.
Kemasukan beliau dalam Pakatan Rakyat dapat menguatkan komponen pakatan itu masih belum diketahui. Implikasi kemasukannya juga belum diketahui dalam mengerakkan jentera parti.
Namun pengalamannya sebagai bekas menteri boleh diguna pakai untuk mengukuhkan parti pakatan rakyat yang kini mendapat tempat di hati rakyat.
Kemasukan beliau ini menambah lagi bekas pemimpin UMNO yang berpaling arah dan memilih PR untuk meneruskan agenda politik mereka. Apakah kemasukan beliau ini akan membuka lembaran baru di mana banyak lagi pemimpin UMNO akan masuk ke Pakatan Rakyat sama ada PKR, Pas, DAP masih belum diketahui. Tetapi jika hal ini berlaku bermakna UMNO semakin parah dan menanti digulingkan dalam pilihan raya ke-13. Selagi amalan kronisme, rasuah dan sebagainya membelit pemimpin UMNO selagi itulah susah bagi parti untuk mengembalikan keyakinan rakyat.

No comments:

Kedamaian datang apabila hati tenang