Thursday, June 18, 2009

Mesyuarat ukhuwah bincang kerajaan perpaduan

KOTA BAHARU 18 Jun - Isu kerajaan perpaduan yang hangat dalam Pas ketika ini sehingga Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat meminta Timbalan Presiden parti itu Nasharudin Mat Isa melepaskan jawatan jika mahu meneruskan agenda itu akan dibincangkan dalam satu mesyuarat khas parti tidak lama lagi.
Nik Aziz berkata, selaku Mursyidul Am Pas, beliau telah dipertanggungjawabkan untuk mengatur dan mempengerusikan mesyuarat yang hanya akan dihadiri pemimpin tertinggi Pas termasuk Nasharudin.
“Saya sendiri akan menjemput Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, Timbalan Presiden (Nasharudin) dan beberapa pemimpin Pas lain yang akan saya tentukan kemudian.
“Pertemuan ini saya namakan mesyuarat ukhuwah yang akan menyelesaikan isu kerajaan perpaduan ini. Buat masa ini masa, tarikh dan lokasinya belum lagi dapat ditentukan sama ada di Kuala Lumpur atau di Kelantan, bergantung kepada kesesuaian masa tetapi akan diadakan secepat yang boleh,” katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Dewan Harian Pas Kelantan di sini hari ini. - Bernama

Eloklah tu. Hal ini sepatutnya sudah dibincangkan dari awal lagi daripada mengelakkan ia memberi tanggapan yang salah kepada ahli parti. Tambahan pula mereka yang bertelagah ini merupakan pemimpin peringkat tertinggi. Lebih baik ia dibawa berbincang sebelum mengeluarkan kenyataan yang akan lebih mengelirukan ahli. Dalam Islam sendiri ada majlis syura yang akan menentukan segala ketidaksepakatan yang akan mencari kata sepakat bagi sesuatu isu yang dibangkit. Kerajaan perpaduan ini saya sendiri sebenarnya masih belum faham dengan apa yang dikatakan kerajaan perpaduan. Perpaduan dari segi mana yang hendak dibincangkan. Adakah dari segi perkongsian kuasa atau sebaliknya. Itu saya tidak tahu. Paling penting sekarang diharapkan perjumpaan ini akan merungkai kemelut yang melanda kini. Tidak elok sebagai pemimpin yang disegani dengan imej Islam bertelagah sesama sendiri yang hanya akan memecah belahkan parti.

No comments:

Kedamaian datang apabila hati tenang