Tuesday, June 9, 2009

Saman datang lagi


Malaysia sekarang ini macam-macam hal terjadi. Pelbagai isu mewarnai negara kita kini. Isu, runtuh, PPSMI, tuduh-menuduh, saman fitnah sudah jadi semacam syarat wajib di negara kita. Paling menarik isu saman-menyaman tidak kira dari pembangkang atau pun kerajaan. Ingat jangan sembarangan keluar kenyataan nanti anda di saman. Saya sendiri terasa seram sejuk apabila ingin mengutarakan pendapat takut nanti di saman. Maklum lah sekarang ni pantang silap sikit tunggu lah surat saman nanti. Kali ini orang yang menyaman pihak lain pula ialah Murugiah yang memfailkan saman fitnah terhadap Kayveas. Alasannya kerana , Kayveas mendakwa beliau terbabit dalam politik wang dengan membayar RM74,000 kepada seorang ketua bahagian PPP yang dianggap telah mencemar maruahnya. Belum selesai kemelut siapa presiden yang sah timbul pula isu saman menyaman. Walaupun Ros menyatakan Kayveas presiden yang sah tetapi Murugiah tetap bertegas beliau merupakan presiden yang sah. Apa hendak jadi dunia politik kita hari ini. Makin bercelaru, keliru dan merapu. Watak-watak pak pandir, sarkas bertaburan di Malaysia mempersembahkan adegan wayang masing-masing. Nasib rakyat tak terbela juga. Rakyat tetap merana menanggung krisis ekonomi yang kian menghimpit. Orang atasan pula senang-senang suka saman sana saman sini.
Kes Saman Anwar pun masih belum selesai lagi sudah timbul saman baru. Kenapa masyarakat kita cepat sangat melatah. Jika kita yakin berada di pihak yang benar tidak usahlah terus hendak menyaman. Teliti dahulu dan fikirkan cara lain yang lebih mudah membersihkan imej jika difitnah. Pihak yang suka memfitnah pula henti-hentikan lah mengadu domba yang tidak ke mana sebaliknya mencari jalan kepada kehancuran negara. Jika wabak ini fitnah memfitnah ini tidak membendung negara akan hancur dek kaki-kaki fitnah yang tidak sedarkan diri. Bagi Orang Islam ingatlah dosa memfitnah itu sama seperti membunuh.
Dalam soal ini biarlah Murugiah dengan samannya kerana beliau ada hak untuk melakukannya. Cuma yang tidak sedapnya terlalu banyak sangat saman pada masa kini. Jangan nanti rakyat dari luar mengatakan rakyat Malaysia terkenal dengan sikap saman menyaman.

No comments:

Kedamaian datang apabila hati tenang