Monday, June 15, 2009

Lapan dasar Kerajaan Negeri Perak


Kerajaan Zamry mengorak langkah lagi apabila mengumumkan lapan dasarnya dalam memacu Perak mencapai negeri maju 2015.
Bagaimanapun sasaran itu mungkin akan dikaji semula kerana negara kini berdepan dengan krisis ekonomi.
Beliau juga mengarahkan kakitangan kerajaan negeri menjawab sebarang rungutan, komen dan permohonan dalam tempoh 14 hari.
Kalau benar hal ini terjadi baguslah. Selepas ini rakyat Perak tidaklah tertunggu-tunggu lagi apabila membuat permohonan. Dalam masa dua minggu semua akan selesai. Cepatnya. Tetapi bolehkah ia dilaksanakan, itu yang menjadi persoalannya. Jangan cakap tidak serupa bikin sahaja sudahlah. Rakyat tidak mahu dengar percakapan tetapi tindakan. Tidak mengapalah. Arahan ini baru lagi, kita beri peluanglah dan lihat ia terlaksana atau sekadar cakap-cakap kosong. Saya yang asal orang Perak tumpang gembira jika ia terlaksana.
Tambahan pula dalam lapan dasarnya itu menekankan konsep ilmu agar rakyat Perak ini semuanya berilmu. Ini saya sokong kerana tanpa ilmu kita tidak akan ke mana. Cuma lebih elok rasanya jika ilmu yang dimaksudkan itu merangkumi ilmu agama. Itu penting, jangan sibuk mengejar negeri maju rakyatnya rosak akhlak kerana ilmu agama tidak ditekankan. Penat pula mufti Perak hendak menasihati rakyat Perak yang terpesong dari ajaran Islam (kebarangkalian sahaja bukan terjadi betul).
Tak sabar nak balik Perak nak tanya keluarga ada perubahan ke tidak atau sama sahaja apabila berurusan dengan kakitangan kerajaan. Takut 14 hari ke mana permohonan entah bila diluluskan. Itu yang takut. Apapun kita tunggu dan lihat...

No comments:

Kedamaian datang apabila hati tenang