Tuesday, June 9, 2009

Masyarakat kita semakin kejam


Laporan sebuah akhbar tempatan mengenai seorang amah wanita yang diperlakukan bagai hamba abdi sejak hampir tiga tahun apabila didera hampir setiap hari, sebelum dia nekad melarikan diri dari rumah majikannya di sebuah kondominium di Mount Kiara mengulangi episod malang yang sering kita baca sebelum ini.
Kes seperti seakan tidak terhenti dan masih berlaku lagi. Apa yang mampu dikatakan sedih dan pilu menyaksikan manusia seperti kita diperlakukan sedemikian rupa. Bagi saya majikan yang melakukan perkara ini tidak layak digelar manusia kerana ini bukan sikap manusia dan mahu dilabelkan sebagai haiwan pun tidak layak kerana darjatnya lebih hina daripada itu.
Paling menyayat hati amah ini diberi makanan daging babi sedangkan dia beragama Islam. Betapa kejam dan hina manusia ini. Walaupun dia bukan rakyat kita tetapi jagalah adab rakyat Malaysia yang terkenal dengan adab sopannya dan ramah. Jika hal ini terus dibiarkan imej negara akan terus tercalar.
Mangsa juga langsung tidak dibayar gaji sejak 34 bulan lalu dan dia turut dipukul dengan objek keras jika membuat kesalahan. Kenapalah masyarakat kita begitu kejam. pelbagai kes jenayah dilakukan masyarakat kita yang menunjukkan betapa kejamnya rakyat Malaysia. Sebelum kes ragut telah mengakibatkan seorang ibu mengandung meninggal dunia. Itu satu hal lagi yang mengiakan bahawa masyarakat kita semakin kejam.
Ingatlah sekarang kita berada di mana-mana sahaja sudah tidak selamat malah berada di rumah sendiri belum tentu kita selamat.

No comments:

Kedamaian datang apabila hati tenang