Sunday, June 14, 2009

Tiada campur tangan pembicaraan Anwar?

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Perundangan dan Parlimen), Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz memberi jaminan tidak akan ada campur tangan pihak lain terutama dalam kalangan orang politik pada perbicaraan Anwar terhadap bekas pembantunya, Saiful.
Jika benar seperti apa yang dikatakannya itu baguslah. Biarlah mahkamah yang menentukan siapa yang salah dan siapa yang benar. Rakyat ingin mengetahui kebenarannya tanpa ada tangan-tangan hitam yang mengganggu proses membuat keputusan.
Perbicaraan ini masih belum bermula dan kita masih belum mengetahui keputusannya lagi. Cuma perbicaraan kali ini adakah akan panas seperti perbicaraan yang terdahulu. Apakah tilam akan diusung kembali masuk ke mahkamah. Ini semua belum diketahui. Yang mampu kita buat hanya menunggu dan lihat.
Bagi pihak Saiful jika anda benar teruskanlah perjuangan mu tetapi andai anda memfitnah ingatlah balasan Allah menanti anda.
Satu lagi jawapan yang kelakar daripada Ketua Pemuda UMNO, Khairy apabila menyifatkan kenyataan Nurul Izzah memberikan gambaran buruk terhadap badan kehakiman negara kerana gusar campur tangan dalam keputusan perbicaraan ayahnya.
Pelik kerana selama ini adakah badan kehakiman dipandang tinggi sedangkan badan kehakiman itu masih dipertikaikan rakyat.
Memang wajar Izzah bimbang kerana beliau belajar daripada pengalaman dengan apa yang menimpa ayahnya dahulu.
Paling melucukan apabila Nazri berkata kenapa perlu bimbang kerana takut kalahkah. Ini satu lagi pandangan sinis yang melucukan daripada seorang menteri.
Bagi saya Izah bukannya takut kalah. kalah dan menang adat pertandingan tetapi kenyataan Nazri itu seolah-olah menunjukkan Anwar memang bersalah dan memberi tanggapan yang tidak baik kepada Anwar. Izzah hanya mengeluarkan kenyataan kegusarannya ada campur tangan pihak tertentu yang menjadi 'master mind' di sebalik keputusan itu nanti. Itu sahaja yang dikhuatirinya kerana tangan-tangan hitam ini akan membuatkan keputusan yang boleh berpihak kepada Anwar menjadi sebaliknya. Itu maksudnya dan bukan kerana beliau takut kalah. Itu bagi fahaman daripada kaca mata saya.
Apapun kita tunggu dan lihat apakan kesudahan episod lucu, sedih dan penuh kejutan ini. Sama-sama kita nantikan.

P/S: Jangan kali ini siap usung katil sekali sudahlah.

No comments:

Kedamaian datang apabila hati tenang