Saturday, June 13, 2009

Chin Peng: antara realiti dan sejarah

Ada logik juga kata-kata Anwar Ibrahim iaitu Chin Peng seharusnya dibenarkan pulang. Saya bukanlah hendak menyokong cuma apabila difikirkan kenapa pemimpin PKM yang lain kita benarkan sedangkan Chin Peng tidak dibenarkan. Adakah kerana dia bukan Melayu dan Cina. Itu tidak tahu.
Ya memang benar kepulangan dia akan mengembalikan luka lama tetapi kebanyakan kita hari ini sering mengiyakan kata-kata orang tanpa memikirkan apa yang diperkatakannya betul atau tidak.
Benarkan Chin Peng begitu kejam sehingga kita tidak dapat memaafkannya. Sebagai orang yang beragama Islam bukankah kita diajar memaafkan orang lain.
Rata-rata kita semua hari ini tidak mengalami era ketika itu. Chin Peng bertindak ketika itu kerana ingin memperjuangkan haknya. Cuma cara yang diperjuangkannya sahaja salah dan mengorbankan nyawa.
Namun sekarang bagi orang yang sudah berusia apalah yang mampun dilakukanya tambahan pula perjanjian damai sudah dimeterai.
Saya bukanlah hendak menyokong cuma mahu kita semua berfikir supaya jangan mudah melenting dan marah tanpa usul periksa.
Guna kewarasan kita yang dikurniakan sebaik mungkin.
Waktu belajar dahulu kita sering diajar dalam subjek sejara Datuk Maharaja Lela memberontak. Kita terimanya bulat-bulat. Cuba kita fikirkan adakah pejuang yang ingin mempertahankan negaranya dikatakan pemberontak. Ini semua propaganda barat untuk mengaburi mata kita.
Ini yang diajar di sekolah dan kita di didik mengikut acuan mereka.
Begitu juga dengan hal Chin Peng ini. Kita takut disalah faktakan seolah-olah dia begitu kejam.
Memang Chin Peng salah tetapi kesalahan yang bagaimana sebenarnya kita yang ada sekarang tidak tahu cuma mengetahuinya melalui pembacaan bahan sejarah.
Selaras dengan konsep 1Malaysia kenapa kita tidak fikirkan kepulangan ini tidak akan memberi kesan sebenarnya. Rakyat kita sudah terbiasa cepat melatah sedangkan apa yang dilatahnya sendiri tidak pasti.
Bukan niat saya ingin menyokong kepulanganya tetapi sekadar berkongsi pandangan. Jangan terpedaya dengan dakyah barat.
PKM sendiri sudah berkubur dan pengikutnya sendiri sudah insaf dan ingin berdamai.
Jadi salahkah kita memberi kemaafan.

No comments:

Kedamaian datang apabila hati tenang