Tuesday, June 9, 2009

Anda tentukan BI wajib atau tidak

Kementerian Pelajaran mengemukakan talian khidmat pelanggan kementerian itu di 03-77237070 atau e-mel di kpkpm@moe.gov.my berhubung isu Bahasa Inggeris syarat wajib untuk lulus peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).
Ingatkan dah reda dan tidak dibincangkan lagi. Nampaknya isu ini akan menjadi semakin panas dan terus panas.
Selepas ini orang ramai bolehlah mengemukan cadangan berkaitan hasrat ini. Bagi saya bagus untuk bertanya pendapat orang ramai cuma nanti janganlah pula apabila ramai tidak bersetuju dengan dasar ini kerajaan akan pekakkan telinga seperti PPSMI. Sedih kerana semakin kita maju semakin keterbelakang pemikiran masyarakat kini.
Jika ia dilaksanakan rasanya akan berkurangan lah orang Melayu di universiti nanti. Kerana kita sendiri pasti tahu akibatnya. Kebanyakan pelajar di luar bandar lemah bahasa Inggeris dan apabila ia menjadi syarat wajib untuk lulus SPM ini akan menyukarkan lagi mereka untuk ke IPT. Jangankan bahasa Inggeris, subjek bahasa Melayu sendiri pun ada dalam kalangan anak Melayu yang tidak lulus dan mendapat kepujian. Inikan pula hendak mewajibkan bahasa Ingeris. Mereka yang ingin sangat ia terlaksana fikirkan lah semula. Jangan korbankan anak bangsa demi kepentingan tersendiri. Fikirkanlah....

No comments:

Kedamaian datang apabila hati tenang